10‏/07‏/2008

واجب


دبسنى الروائى المتميزمحمد حلمى مخلوف صاحب مدونة لمحة من حياة الكائن صفر الكائن صفر فى الواجب بصراحة فى الاول فرحت بما انه اول تاج ليا بس بعد كده اتأكدت انها تدبيسة
الواجب له قوانينه مش اى كلام يعنى
1-اذكر اسم من طلب منك حل هذا الواجب
2اذكر القوانين المتعلقة بهذا الواجب
3-تحدث عن ستة اسرار قد لا يكتشفها من يقابلك للمرة الاولى
4- حول هذا الواجب إلى ستة مدونين،وأذكر أسماءهم مع روابط مدوناتهم في موضوعك
5-اترك تعليق في مدونة من حولت الواجب عليهم، ليعلموا عن هذا الواجب

ستة اسرار اللى يقابلنى اول مرة لا يكتشفها همممممم كلى حيبقى سر يعنى انا مع نفسى بقالى عشرين سنه اهوه وباقابلها كل يوم وبرضه باعتبرها سر عنى
ومحتاجة كتير عشان افهمنى
بس بوجه عام
اولا :مش حيعرف انى عادية جدا يعنى كتير لاول مرة يشوفنى يفتكرنى مغرورة وانا على العكس تماما باعانى من متلازمة نقص حاد فى الثقة واعراضها للى ما يعرفهاش عدم الاحساس بالنجاح والتأنيب المستمر بانى كسلانة (حليت الواجب متأخر اهوه) ومش بانظم وقتى وفيا كل العبر من الاخر
ثانيا: مش حيعرف ان اكتر حاجة بافكر فيها ازاى اشكل نفسيتى من الرضا فى اطار المجاهدة مش عاوزة اكون حد مش بيقدر النعم وفى نفس الوقت مش عاوزة افقد طموحى للاحسن
ثالثا: مش حيعرف ان حلمى الكبير انى افتح مكتبة شبه مكتبة ميج ريان فى (you've got a mail)على اساس انى فى طب فالمفروض ان هدفى عيادة مش مكتبة
رابعا: مش حيعرف انى باحب صوت فيروز اكتر من اغانيها وانا اصغر كنت باسمعها من غير ما افهم لكنتها اللبنانى حبا فى الصوت وانى لحد دلوقتى باكتشف كتير فى اغانيها كنت مش فهماه
خامسا :مش حيعرف انى مش باعرف اكلم البحر ولا هو بيكلمنى ومع انى اسكندرانية ومرتبطة بالبحر جدا بس عارفة انه مش بيكلم حد ومش بيضحك لحد وانى لما احب احكى مش باحكى له باحكى لبابا وان اكتر حد فهم حكاياتى ماشفنيش واكتر ناس شافتنى مافهمتهاش
سادسا :مش حيعرف انى متقلبة المزاج جدا وان مشاعرى حادة ومع انى كويسة فى مشاعر نص الملعب بس بتتعبنى يعنى مثلا دراستى مش باحبها ومش باكرهها باخليها دايما فى النص وده مش سهل عليا
المفروض دلوقتى ادبس ستة معايا فى الواجب منى لله بقه
رجاء خاص ما حدش يدعى عليا لو لقى الواجب صعب
1-محمد عصام مدونته استراحة http://estraha.blogspot.com
2-آدم المصرى مدونته فى عمق الحياة http://3mkelhyah.blogspot.com
3-محمود ماجد مدونته شخابيط http://shkhabit.blogspot.com
4-عاشقة الحب ومدونتها مدينة الحبhttp://madenatalhob.blogspot.com
5-حدوتة هو حدوتة و مدونته حدوته http://7adoota.blogspot.com
6-مرايونيت مدونتها هلاوس ما قبل النوم http://marionette-m.blogspot.com

هناك 12 تعليقًا:

استراحة محمد يقول...

اممممممممم
واجب صعب قوى ، انتى تلاقيكى حاسة بصعوبته ما انتى جربتيه
بس عامة يا سمسم ، شكرا على الاهتمام وانى فى حسباتك ، وربنا يقدرنى واحل الواجب
تحياتى دائما

محمود محمد حسن يقول...

طب ليه التدبيس ده ؟؟؟!!

:D

يا مسهل الحال ، حنحاول نكون بروح ابطال القصص ;)

محمد حلمي مخلوف يقول...

شاطره يا اسماء
وربنا يوفقك الثقه في النفس مهمه لأن احيانا في ناس بتنتقد اعمالك وهم مش عارفين ليه او مش عارفين هم بينتقدوها ليه لازم يكون عندك ثقه في نفسك علشان تردي عليهم
انتي بتكتبي وفقا لأرائك انتي مش وفقا لأراء الاخرين
اخيرا من اللي مشافكيش ومين اللي شافك ومفهمش

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم

انا مش عارف اشكرك ولا لأ على التدبيسة دى
بس عموما فى سر انا هقولهولك
دى تالت مرة يجيلى الواجب ده واهرب منه
بينى وبينك انا مش عايز فضايح
وبعدين انا مكنتش بعمل الواجب من وانا فى تانية اعدادى
بس شكرا على الاهتمام وارجو ان تعتبرينى صديقا لك فى عالم المدونات
وارجو التواصل دائما

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

admelmasry يقول...

حرام عليكي يا شيخة
هو انا كنت عملت فيكي حاجة وحشة

wael يقول...

اول زياره ليكي تكون تاج على العموم عجبني اوي كلامك وان شاء الله مش اخر زياره

كلام وخلاص يقول...

استراحة محمد: نورتنى واتمنى انك تبقى اشطر منى فى حله ويبقى سهل عليك انا اصعب حاجة عندى انى اتكلم جد عن نفسى
------------------------------
محمود ماجد:معلش على التدبيسة كله بثوابه من غير ماتحاول هو حيتحل كده لوحده

كلام وخلاص يقول...

محمد حلمى:انا عارفة انى لازم ازود الثقة عندى عشان من ناحية زى ما انت قلت اقدر اعبر عن نفسى زى ما هى بمميزاتها لو فيه يعنى وبعيوبها كمان لاننى مؤمنة جدا ان ربنا خلقنى لهدف اكيد مش لمجرد انى اتقيم من الناس ولازم احجم قدراتى صح عشان استفيد منها
بالنسبة للسؤال انت دايما كده اسئلتك صعبة؟ طب الواجب وعدى على الخير السؤال ده اعمل فيه ايه ؟عموما اللى اقصده انى ممكن اعيش عمرى كله مع ناس وبرضه مش يفهمونى لمجرد الاختلاف او عدم المحاولة او حتى الرضا بالشكل اللى بيربطنى بيهم واللى انا شايفاه مش كافى بس كفاية كده اسكت يا لسانى
نورتنى وشكرا على نصيحتك

كلام وخلاص يقول...

حدوته:هما ستة اسرار انت قولت واحد عليك خمسة مش مشكلة تبقى تعوضهم لى بعدين مع انى متأكد انك حتطلع حدوته من غير فضايح
وتشرفنى صداقتك اكيد
نورتنى

كلام وخلاص يقول...

دكتور وائل : اول زيارة مين بس يا دكتور يا طيب دى التانية بس لا لوم على الذاكرة اسألنى على ذاكرة طلبة طب شغالين بالمؤقتة بس الدايمة علمها عند اللى خلقها بس كويس ان كلامى عجبك
نورتنى

ahmed_k يقول...

دي أول زياره لي هنا
بس معلش حظي واجب
نصحح بقه
صح
صح
صح
صح
صح
صح
ايه هو اللي صح مش عارف
أهو صح وخلاص
بتحبي فيروز
انا كمان بحب صوتها جدا
وعايزه تفتحي مكتبه
ده انتي مثقفه بقي
عموما يلا 6/6
نجحتي خلاص

سلااااااااام

كلام وخلاص يقول...

احمد زكى الدين : ايه النور د كله اول زيارة تعبتك معايا وصححت الواجب عموما منورنى واتمنى انها مش تكون الزيارة الاخيرة