10‏/06‏/2009

يومية

أنا لا أملك تليفوني الخاص
واتطفل على ملكية أبي
لكنني أملك بطاقة و قلم
يظنني الناس سعيدة
لأنني امشي كثيرا
و أقرأ كثيرا
لكن الحياة تحتاج اكثر من المشي والقراءة

عند خروج الغريب من المسجد
كنت أتأمل الطريق المهدم
لمحني......و عرفت
ادراكي للمحته الخاطفة قلل مصداقية تأملي

تبعني صغير
هو لا يعلم بأمر الجائزة
لكنه طالب بنصيبه
لم اعطه لأن الصغار كثر
أو لأنني بخيلة
أو لأنها جامدة و لا أريد تجزئتها

الطب يزيد مساحات الوحدة
يقلل الفرص ويسحبك بعيدا
وكثرة الكلام تستقطع روحي على طبقات
تفتحني الكلمات فأُرى
ترحل و تتركني خاوية ....باهتة

لن اخبركم أننى ابدو بعدها هشة قابلة للسحق
سأترككم تستخلصون ذلك
وسأدعوكم للترحيب بكلاسيكيتي المعهودة
وبانعدام الرومانسية
ودع السماء بنظرة أخيرة
و تصالح مع الأرض

و إن كنت تبحث عن الدفء
لن تجده في كلماتي
فقد تساقط من يدي المرتعشة

هناك 15 تعليقًا:

الست فرويد يقول...

:)
رغم التساقط
رائحة الدف تغلف حروفك

ارق تحياتى

Unknown يقول...

السلام عليك
يومية أو "مشهد يومي" ليس هذا شعرا بالتأكيد "فقلت أعلق قبل ما ألاقي ناس بتقول ده شعر" وإن كنتِ قد شتتِ انتباهي بعض الشيء.
لكن التركيز على المشهد أمر جيد وصياغته هي الفارقة بين المبدع والكاتب العادي وأكيد نجحت في صياغته الجميلة والمؤثرة حقا .
لك سلامي
سكرمة

محمود محمد حسن يقول...

فيه غموض كتير في البوست ده ( او انا اللي فهمي على قدي ) وطبقاً لأنني من انصار المدرسة الإنبساطية بتاعة شريف ، فالغموض ما بيبسطنيش كتير في القراية،

زي سرير الرجل الإيطالي فضلوا يقولوا عليها رواية حلوة، لكن لما قريتها اتضايقت علشان انا ما بحبش كده،

طبعا طبعا ده ما يمنعش ان فيه حاجات مش غامضة وفيه كلام جميل وخصوصاً النص التاني من البوست،

وسوري على التعليق الرخم.. وما تزعليش

:))

غير معرف يقول...

فهمت و ان كان فهمى على ادى انك اخدتى جايزة...صح؟؟
طب واللى ياخد جايزة ايه اللى يزعله كده و يخليه يفكر فى الوحدة...حد لاقى:)
بضايق اوى لما حس ان فى حد بيعانى من الوحدة لأن عارفة اد ايه ده شعور مؤلم
بصى لما تضايقى رددى
(لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين)3 مرات
و متستهونيش بكلامى ده خرجت سيدنا يونس من بطن الحوت.و غيرى فى حياتك يمكن محتاجة تجديدو ربنا يسعدك انشاء الله بحاجات احلى من المشى و القرأة.
ارجو ان اكون فهمت كلماتك صح..

!!! عارفة ... مش عارف ليه يقول...

نثرات يومية

قد يمر بها كثيرون ولا ينتبهون لها

ونحن جميعاً جزء من ذلك


وليد

حـــــدوتـــــة يقول...

السلام عليكم

انا لا ابحث عن الدفء
فقد تركنى من زمان وانا تركته ايضا

لكن ده لا يمنع انى استمتعت بالموضوع

سلالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالام

tadwina يقول...

عزيزتي / "صاحبة مدونة كلام وخلاص"

لقد اثارت مدونتك "كلام وخلاص" اعجاب كل العاملين في تدوينة دوت كوم خصوصا تدوينة "يومية" بما فيها من خواطر راقية تمتاز باسلوب راقي ودافئ
وبعد اضافة مدونتك إلى تدوينة دوت كوم ورأينا مدى اقبال القراء على قراءة مدونتك لذا نرجو التكرم بمراسلتنا على الايميل
Tadwina@gmail.com
لوضع البانر الخاص بتدوينة دوت كوم على الصفحة الرئيسية لمدونتكم الغراء مما يسمح لكثيرين من مختلف العالم العربي بالاطلاع على تدوينتك المستحدثة ويسمح لكثيرين ايضا بالاطلاع وتصفح موقعنا " تدوينة بيت المدونات العربية"

يمكنك متابعة مدونتك على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com/feed/53

و لكم جزيل الشكر،

فريق عمل تدوينة دوت كوم.
http://www.tadwina.com

كلام وخلاص يقول...

اولا طبعا انا باعتذر جدا جدا جدا على تأخري فى الرد بس ده لظروف الامتحانات لعنة الله عليها

كلام وخلاص يقول...

الست فرويد
اشكرك

وجه مبتسم

كلام وخلاص يقول...

سامح
هممم انت هنا لنصرة الشعر وانا لن اجادل عشان انا مش كتباه تحت اى مسمى وظيفى لا شعر ولا نثر ولا اى تصنيف وبصدق لا يفرق معى التصنيف كثيرا
:
:
:
شكرا لرأيك و المهم تكون انبسطت وانت بتقراه هو ده اللى بيفرق معايا كتير

جميلة متابعتك
نورت

كلام وخلاص يقول...

محمود
انا كنت ازعل لو قلت اى حاجه غير اللى تحسه. بصراحة.... كده انا ابقى مطمئنة لما اسمع رأيك لانى كده عندى ترمومتر صادق لما اكتب
:
:
:
الغموض يمكن لانى باتكلم بذاتية واقصد انى امحو تفاصيل لانها لو اتكتبت حتبقى من نوعية الاعترافات اللى بسنة سجن


يمكن برضه لان رؤيتى للموقف اللى كنت عاوزة انقله ما كنتش بالاكتمال اللى يسهل نقله لغيره
يمكن حاجات كتير
سرير الرجل الايطالى انا زى ماقولتلك ممنوعة من قرايتها بقرار جمهورى من اخويا الكبير :)

على فكرة المدرسة الانبساطيه انا فعلا من انصارها يعنى فعلا مش ازمة لو كان سبب مباشر يخلينا نقرا هو اننا نستمتع وتجى بقه مراحل اعلى بعد كده
تعليقك مش رخم ولا حاجة

كلام وخلاص يقول...

غير معرف
صححى لى المعلومة لو كنت غلطانة تقريبا انتى بنت لانك فهمانى صح
تخمينى فى محله؟؟
اكيد اللى ياخد جايزة يفرح وهى كانت عن قصة بعدالدهب اخدت تالت كليه فرحت طبعا انى كسبت بس التوقيت كان صعب شوية
الوحدة ...هى وحدة حقيقية فعلا يعنى بسبب الدراسة والامتحانات انا باضطر اقعد لوحدى كتير وباقلب يومى فالوقت اللى اخواتى وامى بيبقوا صاحيين فيه انا بابقى نايمه وبالعكس
هو فعلا شعور مؤلم وبيموت الكلام يعنى بتبقى عاوز تقول عاوز تحكى ومش بتلاقى لا وقت ولا حد تقوله ولما يجى الوقت بيبقى اللى عاوز تقوله بهت

الدعاء مريح جدا على فكرة... واستهون بكلامك ليه بالعكس انا حاسه انها نصيحة صادقة واحساسي بصدقها مخليها غالية عندى
:
:
:
يارب ويسعدك

كلام وخلاص يقول...

وليد
عارف هى فكرة تقدير للتفاصيل الصغيرة
لو كل حد ركز فى تفاصيله حيعمل منها كتير

كلام وخلاص يقول...

حدوتة
اخبارك ايه ؟
ليه مش بتدور على الدفا ده كفاية منظر البحر سيبك من اللى انا كتباه ده احنا عندنا فى اسكندرية الدفا كله
:
:
مبسوطة انك استمتعت

مروة دياب يقول...

أسماء..
في حروفك لوحات و ألوان تتساقط منها حياة.. و يتساقط منها موت
كيف ستكتبينني حين أموت؟

تحيتي و أكثر