05‏/07‏/2009

فيها ايه يعنى؟

فيها ايه يعنى؟
لو اليوم كله يبقى فجر
وامتحان الرمد يكتفي ب عد العيون الوارد ذكرها في اغاني فيروز
والبرج اللى قدمنا يقلب جنينة ريحان ولمون
وامتحان الشرعي يبقى التحقيق في موت محمود عبد الظاهر ومليكة في واحة الغروب
وامتحان طب المجتمع يبقى مساعدة ذات انها تاخد حقها من اللى باع لها الرنجة الفاسدة
واذاعة القرآن الكريم ما تجبش غير قرآن مجود
وسؤال الأنف واذن يبقى عن ال
pathway
من عود بليغ للأذن الخارجية للقوقعة لل
Sensory cortex
للروح وكيف تخف فيسهل تحليقها
حيحصل ايه يعنى؟
لو انكمش واصغر وانا باذاكر تشريح اى حاجة عشان اعرف ادخل القصبة الهوائية
واتفرج على الرئة براحتي وتشيلنى كرة دم حمرا مع الاكسجين و أوصل لل
recess
العجيبة اللى عمرى ما فهمتها
و لو الجنين ادرك تكوينه عشان يعرف يذاكر
embryology
صح
فيها ايه لو اكبر اوى اوى عشان اشوف الارض من فوق على بعضها
والف مع المشترى واشوف اقماره الكتيرة و استلف منه للارض اتنين
واخيط ثقب الاوزون وانا نازلة عشان الدنيا تبطل تبقى حر اوى كده فى الصيف
لو القاهرة تقرب من اسكندرية زى بين محطة الرمل والمنشية
عشان اصلى المغرب في المرسي ابو العباس والعشا فى الحسين
لو كل بيوت اسكندرية تبقى شبه بيوت بحري
واشوف كل البنات اللى انا شبههم واقعد معاهم ...اشوف شبهتى اللى فى تربية
وشبهتى اللى فى التدريب عند امى
فيها ايه لو كل العمارات اللى بينا وبين البحر تقصر
وعمارتنا تعلى عشان اشوف البحر من بلكونتى الصبح
لو السحاب يبقى بطيخ مرمل من غير لب والسما تقرب شوية عشان ناكل براحتنا
واسكندرية يبقى فيها شلالات وقرود مضحكة
فيها ايه لو جونى ديب يمثل بالعربي فيلم لبلال فضل واخد انا البطولة قدامه
فيها ايه لو اغنية واحدة من اغانى فيروز تركب على حياتى ...تحكيها
هو انا ماينفعش اتغنى
فيها لو السما بالليل تبقى فيروزى منور بدل الاسود الكئيب على سبيل التغيير
لو يلغوا الامتحانات والنوم
لو ابقى قصة فى كتاب واللى بيقرانى يقفل الكتاب بقه عشان انا تعبت

هناك 9 تعليقات:

محمود محمد حسن يقول...

ولو كل جزء وحش من حياتنا نقوم عاملين فيه ستووووب ..ونرجع نسجل تاني ،

يا سلام لو الموسيقى تفضل تغني على طول ما تقفش ..وكل ما تروح مكان تسمع جيتار وكمان وبيانو ..

والمدير بتاعي يبطل كلام علشان رغاي اوي وبيجيب لي صداع،

بجد فيها ايه يعني لو ده حصل ؟؟!!

حلوة على فكرة وردة التوليب اللي على جنب دي ...

تحياتي

سقراط مصر يقول...

ليت كل شئ ننوله بالتمني

shicooo يقول...

ولو كل الأكل يبقى شيكولاتة

ولو ابقى بطل مصارعة

ولو الشقق ترخص عشان اتجوز

ولو الأمتحان ينسرب

ولو مصر تكسب كاس العالم

ولو جوزية يرجع الأهلى




ولو ارجع باجوش تانى ....
ولو اكتب قصة جامدة واطلع فى البيت بيتك


ولو اغنى مع فيروز ... قديش كان فيه ناس
ومع مسار اجبارى ... انا هويت




وعلى فكرة ....
لو كنت قصة فى كتاب مكنش حد هيتعب من قرايتك

ربنا يكرمك

نعكشة يقول...

وش مبتسم

لأ بجد

عجبتني كل أمنياتك
و ساعات كتير كنت بتمناها
غير البنات اللي شبهك
عشان معرفش حد شبهي
مفيش مشاكل

بس انا عاجبيني كلهم

..........

على فكرة
دة كدة و بعد امتحانات سنة رابعة

اومال لو روحتي خمسة هتكتبي إية

في الانتظار

:D

لأ بجد تسلم إيدك على لحظات الاشعور اللذيذ اللي اديتيهاني وانا بقرا كلماتك

سلام عليكِ

KIMOOOZ يقول...

ايه الجمال ده

ليت كل ما يتمناه المرء يدركه

KIMOOOZ يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
محمد حلمي مخلوف يقول...

اخيرا رجعتي تاني
احلام بسيطة ومستحيلة
دايما كده فيه تناقض عندك بساطة واستحالة
جميلة جدا
احساسك دايما عالي
شكرا علي الدعاية
بس اشمعني جوني ديب انا منفعش يعني
هههههههههه

عماد خلاف يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
واضح ان لديك اسلوب رائع فى الكتابة وسرد العبارات يارب تكونى داكلة اكيد ساعتها هاتبقى اكتر بنت فى الدينا كلها سعيدة
ارجو التواصل
انا عماد لدى مدونتين واحدة للقصة القصيرة والتانية للمقالات

استراحة محمد يقول...

اسلوبك كالعادة بيجبر الواحد انه يقرا البوست للأخر
بجد انا بحترم قلمك
تحياتى دائما