31‏/12‏/2011

011


يا اللى مأجرين عقلي مفروش أرحلوا بقى كلكوا سكنتوا هنا وما عادش ليا مكان
القليل من الأنانية مفيد أحيانا
قررت :: 2012 أنتى سنة الأنانية حاكتبلى و اخرجلى و اضحكلى و الجحيم قريب دايما على بعد خطوتين لما يوحشنى حاسلملهم وداني اتفضلوا بيتكم و مطرحكم .....
أنا الغضب اللى ما عرفتش أحكم عليه .....
بدأتها بغضب و ما رضيتش تمشي غير بغضب كنا عايزينها تخلص من 6 شهور تقريبا ...انا مانهارتش و لا ضعفت في حياتى قد ما ضعفت فيكي أنا ما عيشتش ولا حسيت بالشوارع و الناس قد السنة دى ....النهاردة و أنا مستنية لفيت حوالين السينما 4 لفات في الأولى غنيت و في التانية اكتشفت المطعم المصري و صوت محمد فوزى طالع من مشربية و باب خشب بعرض مدخل عمارتنا كلها و في التالتة كلمتنى و في الرابعة بطلت انتظار و لما دخلت السيما كنت عامية عامانى نور الشمس في الضلمة بعد ما نورلى الطريق وورانى السكة و ده باختصار حالتى طول السنة عميت بعد ما شفت نورك بينده أنا اتندهت بحلمك و حلمى لسه مااتولدش ما اعرفهوش . اسالنى كده بتحلمى بايه ؟! حاتهته و اكب كلام بس من طرف اللسان.
مريضة أنا ومش زي البنى أدميين و ما اعرفش امثل أنى حقيقية أنا ضل و النعمة صدقوا بقى أنا تجميعة بشر ماتت و لزقوا بواقي روحها و طلعت أنا ممكن أبقى أبيض مافيش و ابقى كل الألوان زحمة ....نص ساعة و أقولها باي باي ما تبقيش تزورينا تانى ....نص ساعة و اسجد شكر .....خلصت جراحة و خلصتينى حاعيد شحن .....ضحكت و مشيت في الشمس و شفت بشر باحبهم و سمعت اصوات باحتاجها و في أخر اليوم أكتشفت أننا في أخر السنة ما أنا كنت مغيبة و مندوهه ....شوية لمون و خل و كل الصدى يروح ...من 12 شهر كهل عنده عداء شخصي مع الاحتمالات مش بيعترف بيها و لا هى بتعترف بيه قاللى لو دخلتلك مسيحية أكيد مش حتعالجيها مش عارفه فعليا مصدر فكره الغبي ده بس اكيد دلوقتى ممتد على السلفيين و الاخوان و الليبراليين و أى تصنيف ممكن يدرج تحته بنى آدميين و ينقصهم درجات الحمد لله الايام دى خلصت و السنة دى خلصت ...يارب أجعلها سنة خير يارب

هناك تعليقان (2):

إيناس حليم يقول...

السنة خلصت على ناس كتير والله يا أسماء..
وعدتنا بأحلام بعضها اتحقق وبعضها واعدنا انه ييجي.. وهييجي ان شاء الله

كل سنة وانتي طيبة.. كل سنة وانتي فرحانة.. كل سنة وانتي عارفة انتي عايزة ايه من الدنيا

مروة دياب يقول...

سمسم.. تعليقا على الصورة
فين ديوان محمود درويش؟؟
:(